Publikované:
Čas čítania: 4 min.
V Slnečniciach sa za posledné obdobie roztrhlo vrece s novinkami. Pokračujeme v budovaní parku v Zóne mesto, dokončujeme projekt UNIQ v Zóne viladomy a v neposlednom rade sme rozbehli projekt Slnečnice Nad mestom, ktorý do našej štvrte prinesie novú architektúru a najmä jedinečné výhľady na Rakúsko, Bratislavský hrad a centrum. Zároveň sa v Petržalke začala výstavba električkovej trate, po ktorej sa čoskoro aj vy dostanete pohodlne do centra.
O tom, čo prinesie Slnečniciam, ale aj celej Petržalke, sme sa rozprávali s Ing. Vladimírom Mikušom, dopravným inžinierom.
Prinesie predĺženie električkovej trate pre Slnečnice, ale aj celú Petržalku zásadnú zmenu?
Bez zaváhania áno. Električka je z pohľadu kapacít, teda schopnosti dopraviť čo najväčší počet ľudí v danej chvíli, najlepší dopravný prostriedok pre Bratislavu. Nijaký lepší nemáme ani v rámci verejnej dopravy. Som si istý, že po dokončení jej predĺženia až do Slnečníc bude mimoriadne atraktívna aj pre obyvateľov tejto novej časti Petržalky.
![]()
Električka bude mať zastávku priamo v Slnečniciach, vďaka čomu bude mať táto časť jednu z najlepších dopravných obslužností verejnou dopravou.
V čom vidíte jej hlavné výhody nielen pre Slnečnice?
Nielen v tom, že bude mať zastávku priamo v Slnečniciach, vďaka čomu bude mať táto časť jednu z najlepších dopravných obslužností verejnou dopravou. Električka má v Bratislave vlastné trate. Nie každé mesto má ten luxus, že električka má takmer v plnom rozsahu vlastné teleso. V mnohých mestách ich zdieľa s inou verejnou, ale často aj individuálnou dopravou.
Treba si uvedomiť, že autobusová a trolejbusová verejná doprava v Bratislave, aj keď má čiastočne vyhradené pruhy, takúto výhodu svojim cestujúcim v plnej miere nemôže dať.

Zo Slnečníc do centra to nová električka zvládne za 15 minút
Už o pár rokov sa električkou bude dať pohodlne odviezť aj do Slnečníc. Ako sa vyvíjala jej história, aký je súčasný stav a čo môžeme očakávať v najbližších rokoch? Porozprávali sme sa s Petrom Válkym, riaditeľom odboru dopravnej integrácie v spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava, a. s.
Čítať viacAk sme pri výhodách električiek oproti autobusom, v čom ich ešte vidíte ako dopravný inžinier?
Jednak v už spomínaných kapacitách, teda v počte cestujúcich, ktoré vie prepraviť. Ale najmä kvôli jej nezávislosti od aktuálnej dopravy na cestách. Ak je niekde dopravná nehoda alebo dopravná zápcha, električka nie je obmedzená.
Treba oceniť, že v minulosti všetky vedenia mesta zachovali tradíciu vlastnej vyhradenej, s inými dopravnými systémami nezdieľanej trate. Tak, ako dnes majú obyvatelia v Ružinove či Dúbravke možnosť prepraviť sa do iných častí mesta, bude ich mať vďaka električke aj Petržalka a Slnečnice.

Môže to znamenať, že aj obyvatelia Slnečníc nebudú potrebovať druhé alebo možno aj prvé auto?
Pozrite sa napríklad na Karlovu Ves a dochádzanie z nej po nábreží, ak sa potrebujete dostať napríklad do centra. Choďte ráno autom po nábreží a stojíte v zápche, električka ide okolo vás. To isté platí, aj keď idete z Rače, na Račianskej ulici v aute stojíte a hýbete sa krokom, zatiaľ čo električka ide podľa stanoveného grafikonu. V Petržalke je nedostatok kapacít ciest extrémne vidieť na mostoch. To je výhoda vlastnej trate električky, ktorú nemá žiadna iná doprava. Otázka druhého, či dokonca prvého auta v domácnosti je zložitejšia v celkovom kontexte riadenia mobility a samotná električka ju zásadne neovplyvní.
![]()
Ja som presvedčený, že atraktivita súčasnej krátkej petržalskej radiály výrazne vzrastie už po jej predĺžení.
Pomôže to atraktivite verejnej dopravy v Bratislave?
Ja som presvedčený, že atraktivita súčasnej krátkej petržalskej radiály výrazne vzrastie už po jej predĺžení. A teraz si predstavte, že sa dokončí to, o čom sa tu v poslednej dobe veľa hovorí, a už sa tomu aj prispôsobil územný plán. A to je vybudovanie električkovej trate Pribinova – Košická – Miletičova.
V čom by toto mohlo zásadne zatraktívniť električkovú dopravu?
Dnes sa dostanete električkou z Petržalky na Šafárikovo námestie, a ak potrebujete, aj ďalej po Štúrovej ulici. Už to je výborné, nestojíte v aute na moste, na preplnených križovatkách za mostami. Ale po dokončení trate Pribinova – Košická – Miletičova sa dostanete omnoho rýchlejšie na Nivy a ďalej, keďže tu bude môcť električka to, čo v Starom Meste nemôže - ísť rýchlejšie.

Bývanie v Slnečniciach už čoskoro povýšime na novú úroveň
Súčasní obyvatelia Slnečníc sa nemusia obávať zatienenia bytov. Riešenie projektu Slnečnice Nad mestom od architektov z ateliéru Compass je na míle vzdialené od výstavby masívnych blokov. Slnečné lúče budú pomedzi budovy počas dňa postupne prechádzať v rôznych uhloch.
Čítať viacČiže z Petržalky až kam?
Vo svojej podstate až do Ružinova či na Zlaté piesky, a to podstatne rýchlejšie ako dnes.
Ing. Vladimír Mikuš je dopravný inžinier, ktorý sa rôznymi aspektami rozvoja dopravy zaoberal na Útvare dopravného inžinierstva hl. m. SR Bratislavy, v Dopravnom podniku Bratislava a aktuálne v spoločnosti DI CONSULT.
Mohlo by vás zaujímať

Organizoval Hravú sobotu a rád vás naučí, ako zorganizovať podujatie, ktoré rozhýbe komunitu
Marián Kvasňovský je organizátor Hravej soboty a váš sused v Slnečniciach UNIQ. Ako sám hovorí, je extrémny extrovert, pre ktorého je fungujúca komunita naozaj dôležitá. Ako sa dostal k organizovaniu eventu pre rodiny a ako postupovať, ak by ste chceli podobný event zorganizovať aj vy, sa dočítate v tomto rozhovore.
Čítať viac
V Bratislave nenašli centrum pre dcéru so špeciálnymi potrebami, otvorili ho doma v Slnečniciach
Obyvatelia Slnečníc a zakladatelia Flou centra Vierka a Milan vytvorili priestor, ktorý pomáha deťom so špeciálnymi potrebami rozvíjať sa vlastným tempom bez tlaku a diskriminácie. Čo ich viedlo k vytvoreniu tohto unikátneho centra v Slnečniciach?
Čítať viac